Dotacja na biuro rachunkowe
Jesteś księgową? Chcesz otworzyć własne biuro rachunkowe? Potrzebujesz kapitału na start? Rozwiązaniem może być dotacja na biuro rachunkowe. Zobacz, ile wynosi, na co możesz ją przeznaczyć i jak ją uzyskać.
Dla kogo dotacja na biuro rachunkowe?
O dofinansowanie z PUP mogą ubiegać się osoby bezrobotne, zarejestrowane w urzędzie pracy oraz absolwenci KIS lub CIS, a także opiekunowie osób z niepełnosprawnościami.
Twój status na rynku pracy to dopiero początek, bo do tego dochodzi szereg warunków, które musisz spełnić.
Są to m.in.:
- nie możesz posiadać działalności w ciągu 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- w ciągu 2 lat przed dniem złożenia wniosku nie możesz być karany za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu,
- nie możesz odmówić lub przerwać bez uzasadnionej przyczyny udziału w szkoleniu, stażu lub innej formie aktywizacji zawodowej,
- nie możesz posiadać nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych,
- wcześniej nie otrzymałeś dotacji z urzędu pracy.
Istotne znaczenie może być też okres posiadania statusu osoby bezrobotnej (czasami wymagany jest 3-miesięczny „staż” w urzędzie pracy) oraz wiek (urząd pracy realizuje projekty dla osób do 30-tki i powyżej 30 lat).
Ile wynosi dotacja na biuro rachunkowe?
Dotacja na biuro rachunkowe zależy od konkretnego urzędu pracy, bo każdy pośredniak może dowolnie określić maksymalny pułap dofinansowania. Choć ustawowo wynosi on 6-krotność średniej krajowej, to praktycznie w niewielu urzędach można ubiegać się o taką kwotę (w tej chwili ok. 48 tys. zł).
Najczęściej wysokość dotacji z urzędu pracy oscyluje w granicach 20-30 tys. zł.
Porada Pamiętaj, że przekroczenie maksymalnej kwoty dotacji może skutkować odrzuceniem Twojego wniosku i zakończeniem marzeń o otwarciu własnej firmy. Dlatego dokładnie zweryfikuj, o jaką kwotę możesz się ubiegać. |
Na co można przeznaczyć dotację na biuro rachunkowe?
Dotację na biuro rachunkowe możesz wydać na zakup:
- sprzętu, urządzeń, narzędzi,
- reklamę,
- zatowarowanie,
- materiały,
- adaptację lokalu,
- konsultacje prawne.
Zwróć uwagę, że każdy urząd pracy ma swój własny katalog wydatków, które możesz sfinansować z dotacji, a także tych, które z tego dofinansowania są wykluczone. Bardzo często z dotacji nie kupisz samochodu, kasy lub drukarki fiskalnej, szkoleń i kursów, nieruchomości.
Ponadto dofinansowania z PUP nie możesz przeznaczyć na opłacenie bieżących kosztów prowadzenia firmy (rachunki, czynsz, ZUS, podatki, paliwo, etc.), a także kosztów przesyłki/transportu zakupionych rzeczy w ramach dotacji.
Dodatkowo zwróć uwagę, czy Twój urząd pracy nie wprowadza progów procentowych pomiędzy poszczególnymi kategoriami wydatków. Chodzi o to, że np. na sprzęt musisz wydać minimum 50% dotacji, na zatowarowanie i zakup materiałów do 30%, a na reklamę jedynie 20%.
Przykład Ubiegając się o 16 tys. zł, 8 tys. zł musisz przeznaczyć na sprzęt, materiały możesz kupić za 4800 zł, a na reklamę możesz przeznaczyć 3200 zł. |
Dotacja na biuro rachunkowe może być przeznaczona na zakup:
- laptopa,
- urządzenia wielofunkcyjnego,
- oprogramowania księgowego,
- materiałów biurowych (ryzy, segregatory, dziurkacze, kalkulatory etc.),
- materiałów reklamowych (strona www, baner, ulotki).
Dotacja na biuro rachunkowe a wkład własny
Jeśli interesuje Cię dotacja na biuro rachunkowe, musisz posiadać wkład własny, choć niektóre urzędy go nie wymagają. Jednak nawet w takiej sytuacji warto go zadeklarować, bo zwiększa Twoje szanse na uzyskanie dofinansowania z PUP.
Ile wkładu własnego trzeba mieć? To zależy od konkretnego pośredniaka. Wysokość środków własnych może wynosić np. 20% wnioskowanej kwoty, a może być też tak, że im większy wkład własny, tym więcej punktów możesz uzyskać.
Przykład Jeśli ubiegasz się o 25 tys. zł, to Twój wkład własny powinien wynosić 5 tys. zł, przy założeniu, że urząd pracy wymaga 20% wkładu własnego. |
Wkład własny deklarujesz przez dołączenie do wniosku o dotację z PUP wyciągu z konta lub oświadczenia. Pamiętaj o tym, aby dokładnie wskazać we wniosku, na co przeznaczysz środki własne. Może to być konkretny zakup (np. meble biurowe) lub bieżące opłaty.
Dodatkowo warto wspomnieć o wkładzie własnym rzeczowym, czyli sprzęcie, który już posiadasz i chcesz wykorzystać w ramach planowanej działalności. Może to być np. samochód, oprogramowanie, materiały biurowe etc.
Porada Pamiętaj jednak o tym, aby nie wykazywać we wniosku takiego sprzętu, który chcesz kupić w ramach dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. |
Czy dotacja na biuro rachunkowe wymaga posiadania zabezpieczenia?
Tak, jeśli decydujesz się na dotację z PUP, to musisz wybrać określony rodzaj zabezpieczenia dofinansowania.
Z reguły jest to:
- akt notarialny,
- zastaw na prawach lub rzeczach,
- poręczenie lub weksel z poręczeniem wekslowym,
- blokada konta,
- gwarancja bankowa.
Każdy z powyższych rodzajów zabezpieczenie dotacji wiąże się z określonymi warunkami, które musisz spełnić.
Przykład W przypadku blokady konta musisz posiadać na rachunku bankowych 120% wnioskowanej kwoty. Następnie ta suma blokowana jest na określony czas. |
Dlatego nie wybieraj pochopnie i dokładnie sprawdź regulamin. Zobacz, jakie warunki musisz spełniać, aby wybrać konkretny rodzaj zabezpieczenia. Ponadto zwróć uwagę, że nie w każdym pośredniaku będziesz mógł wybierać spośród wszystkich rodzajów. Często wybór jest ograniczony np. do 3 form.
Dotacja na biuro rachunkowe a załączniki do wniosku
Nieodłączną częścią wniosku o dotację z PUP są załączniki. Ich zestaw może zależeć od konkretnego urzędu pracy. Spis załączników znajdziesz w regulaminie lub samym wniosku. Pamiętaj o tym, że brak załączników jest częstym błędem, który może wyeliminować Twój wniosek.
Najczęściej do wniosku o dotację na biuro rachunkowe musisz dołączyć:
- xero dyplomu ukończenia studiów/świadectwa szkolnego,
- formularz o pomocy de minimis,
- ksero dokumentu potwierdzającego posiadanie lokalu,
- oświadczenia,
- xerokopie certyfikatów ukończonych szkoleń,
- referencje z poprzednich miejsc pracy,
- listy intencyjne/przedwstępne umowy o współpracy z klientami i dostawcami.
Zwróć uwagę, że brak załączników może skutkować odrzuceniem Twojego wniosku o dotację z PUP. Bardzo często bez możliwości jego uzupełnienia, dlatego dokładnie sprawdź przed złożeniem wniosku, czy masz wszystkie załączniki.
Dotacja na biuro rachunkowe a lokal
Jeśli interesuje Cię dotacja na biuro rachunkowe, to jednym z wymogów jej uzyskania jest konieczność posiadania lokalu, czyli miejsca zarejestrowania i prowadzenia działalności.
Może być to Twój własny lokal, wynajęty lub użyczony. Pamiętaj o tym, aby do wniosku o dotację z PUP dołączyć kserokopię dokumentu potwierdzającego posiadanie lokalu (np. umowa użyczenia, umowa najmu).
Dotacja na biuro rachunkowe z PFRON
Kto może ubiegać się o dotację na biuro rachunkowe z PFRON?
Dofinansowanie z PFRON przeznaczone jest dla osób z niepełnosprawnościami, które są zarejestrowane w urzędzie pracy jako bezrobotne lub poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu.
Ile wynosi dotacja na biuro rachunkowe z PFRON?
Dotacja z PFRON może mieścić się w przedziale 6-15- krotność średniej krajowej. Jeśli zadeklarujesz we wniosku, że firmę będziesz prowadził później przez rok, to możesz maksymalnie ubiegać się o 6-krotność przeciętnej pensji (ok. 48 tys. zł).
Z kolei jeżeli zadeklarujesz, że firmę będziesz prowadził przez 2 lata, to możesz wnioskować o 15-krotność średniego wynagrodzenia (ok. 120 tys. zł).
Miej także na uwadze, że urząd może samodzielnie ustalić maksymalny pułap dofinansowania i może on być niższy niż wskazane kwoty.
Na co można przeznaczyć dotację na biuro rachunkowe z PFRON?
Dotację dla jednoosobowej działalności gospodarczej z PFRON możesz wydatkować na sprzęt, urządzenia, maszyny, zatowarowanie, materiały, oprogramowanie, remont, kursy i szkolenia, reklamę, doradztwo prawne czy uzyskanie niezbędnych zezwoleń/pozwoleń.
Jak uzyskać dotację na biuro rachunkowe z PFRON?
Najpierw musisz zarejestrować się w urzędzie pracy. Następnie składasz wniosek o dofinansowanie. Urząd pracy ma 30 dni na jego rozpatrzenie.
Jeśli uzyskasz pozytywną odpowiedź, to urząd zaprasza Cię na negocjacje, które dotyczą ostatecznego kształtu umowy o dofinansowanie.
Negocjacje najczęściej dotyczą kwoty dofinansowania, zabezpieczenia, rozliczenia dotacji. Finalny krok to podpisanie wynegocjowanej wcześniej umowy, założenie działalności gospodarczej, wydatkowanie i rozliczenie dotacji.
Dotacja na biuro rachunkowe – podsumowanie
Dotacja na biuro rachunkowe jest jak najbardziej do uzyskania. Dzięki temu będziesz mógł sfinansować zakup sprzętu, oprogramowania, materiałów biurowych czy reklamowych, a w efekcie uruchomić swoją działalność.
Pamiętaj o konieczności wyboru formy zabezpieczenia, załącznikach do wniosku, a także wkładzie własnym, który może znacząco wpłynąć na zwiększenie Twoich szans na dofinansowanie z urzędu pracy.
Pomoc w wypełnieniu wniosku o dotację z urzędu pracy
Jeśli chcesz złożyć wniosek o dotację z urzędu pracy, a boisz się, że możesz popełnić błąd. Zgłoś się do mnie już teraz i zamów swój skuteczny wniosek o dofinansowanie z PUP.
Od 10 lat skutecznie pomagam uzyskać dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Moja skuteczność wynosi 97%. Sam się przekonaj i sprawdź mnie.
Zadzwoń: 605 283 041 lub napisz: kontakt@krb.edu.pl.
Michał Jezierski – od ponad 10 lat pomagam przedsiębiorczym osobom w uruchomieniu działalności gospodarczej. Przez ten czas zrealizowałem kilkaset projektów, wśród których znalazły się tak nietypowe biznesy jak salon psich fryzur, hotel dla zwierząt czy pracownia cukiernicza z artystycznymi tortami