Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej?
Uzyskałeś dotację z PUP? Nie wiesz, co robić? W głowie pojawiło się pytanie „dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej?”. Zobacz, jakie czekają Cię kolejne kroki.
Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej?
Poniżej znajdziesz kolejne kroki, które musisz zrealizować, aby cały proces przebiegł sprawnie i abyś dopełnił wszystkich formalności. Szczególnie zwróć uwagę na kolejność oraz pamiętaj o terminach wydatkowania i rozliczenia dotacji, a także samej rejestracji działalności gospodarczej. Jeśli przekroczysz któryś z wskazanych terminów, będziesz musiał oddać dotację wraz z odsetkami.
Podpisz umowę
Pierwszym krokiem po uzyskaniu dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Jest podpisanie umowy z pośredniakiem. Zazwyczaj urząd pracy wyznacza konkretny termin jej podpisania.
Zanim jednak podpiszesz umowę o dofinansowanie na działalność. Otrzymujesz decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku. Na ocenę wniosku urząd pracy ma co do zasady 30 dni. Czasami trwa to krócej. Pamiętaj, że w przypadku negatywnej decyzji i odrzucenia wniosku o dotację, nie możesz się odwołać. Dlatego warto optymalnie przygotować wniosek, tak aby miał jak największe szansę na dotację.
Zabezpieczenie dofinansowania
Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? Podpisanie umowy wiąże się z koniecznością wniesienia zabezpieczenia, które określiłeś we wniosku o dotację z PUP.
Może być tak, że na podpisanie umowy musisz udać się z poręczycielami ich małżonkami. Jeśli zdecydowałeś się na poręczenie lub weksel z poręczeniem wekslowym.
W przypadku wyboru aktu notarialnego, musisz udać się do notariusza i taki akt podpisać. Blokada konta lub gwarancja bankowa będą wymagały uzyskania stosownych zaświadczeń z Twojego banku o ustanowieniu konkretnej formy zabezpieczenia.
Zwróć uwagę, że niektóre formy zabezpieczenia, czyli np. akt notarialny czy blokada konta będą wiązały się z dodatkowymi opłatami po Twojej stronie. Te mogą być całkiem spore, więc warto dokładnie przeanalizować wcześniej, na jaki rodzaj zabezpieczenia się zdecydujesz we wniosku.
Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? Załóż działalność
Jeśli podpisałem umowę, a na Twoje konto wpłynęła dotacja z urzędu pracy. To kolejnym krokiem jest formalna rejestracja działalności gospodarczej. Zwróć uwagę, że możesz to zrobić dopiero po wpływie dofinansowania na konto. Jeśli zrobisz to wcześniej, to dotacja przepadnie.
Pamiętaj o tym, że firmę rejestrujesz pod tymi kodami PKD, które wpisałeś we wniosku. Bardzo często nie możesz wprowadzać w tym zakresie żadnych zmian. Niektóre urzędy pracy dopuszczają zmiany w zakresie dodatkowego PKD, ale wymaga to np. zgody urzędu pracy.
Wydatkowanie dotacji z PUP
Następny krok to wydatkowanie przyznanych środków. Tu ważne są dwie sprawy. Przede wszystkim na wydatkowanie otrzymanych pieniędzy masz określony czas. Jego przekroczenie będzie skutkowało koniecznością zwrotu dotacji z urzędu pracy.
Ponadto wydatki muszą być zgodne z tym, co zapisałeś we wniosku i później pojawiło się w umowie. Oczywiście na każdy wydatek musi być potwierdzony stosownym dokumentem księgowym (np. fakturą). Jeśli wydasz dotację niezgodnie z przeznaczenie, to też będziesz musiał ją zwrócić.
Rozliczenie dofinansowania na działalność
Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? Po wydatkowaniu dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Musisz ją rozliczyć. Na to też masz określony czas i nie możesz go przekroczyć.
Dotację rozliczasz na podstawie otrzymanych dokumentów księgowych (np. faktury, umowy kupna-sprzedaży). Zweryfikuj w regulaminie, jaka forma rozliczenia jest akceptowana przez Twój pośredniak. Oczywiście każdej transakcji dokonujesz z tego konta, na które wpłynęła dotacja.
Dodatkowo do rozliczenia potrzebny będzie specjalny druk, który otrzymasz wraz z podpisaniem umowy. Na druku wpisujesz z reguły kolejne pozycje oznaczające wydatki, kwoty, a także nr dokumentu księgowego potwierdzającego daną transakcję.
Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? Kontrola z pośredniaka
Jeśli uzyskałeś dotację na działalność, to możesz spodziewać się kontroli ze strony urzędu pracy. Z reguły jest ona wcześniej zapowiedziana i trwa zazwyczaj kilka minut.
Jej celem jest sprawdzenie czy rzeczywiście prowadzisz działalność pod wskazanym adresem, czy sprzęt, który zakupiłeś w ramach dotacji jest na miejscu oraz czy jest ewentualnie odpowiednio oznaczony (w przypadku dotacji unijnych). Po zakończeniu kontroli otrzymujesz protokół z jej przebiegu.
Rozwiązanie umowy z urzędem pracy
Po zakończeniu umowy z pośredniakiem, idziesz do ZUS-u i urzędu skarbowego. W tych instytucjach musisz uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami danin publicznych (składki ZUS i podatki) oraz o niezawieszaniu działalności.
Następnie z tymi dokumentami udajesz się do swojego urzędu pracy. Jeśli dopełniłeś wszystkich postanowień umowy (m.in. niezawieszanie działalności, niepodejmowanie zatrudnienia, wydatkowanie dotacji w terminie i zgodnie z przeznaczeniem), to umowa zostaje rozwiązana.
Zwróć uwagę, że całą dokumentację związaną z otrzymaną dotacją z urzędu pracy musisz przechowywać przez 10 lat.
Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? O czym jeszcze musisz pamiętać
Miej na względzie, że wiele urzędów pracy zastrzega sobie wgląd w Twoje wyniki finansowe. Może zatem zdarzyć się sytuacja, kiedy zażąda przedstawienia faktur czy np. książki przychodów i rozchodów, aby zweryfikować czy Twoja firma rzeczywiście zarabia.
Dlatego rozsądnie planuj swoją analizę finansową we wniosku o dotację z urzędu pracy. Ważne, żeby była rzetelna, wykonalna i nieprzeszacowana. Z czego wynika taka chęć zweryfikowania Twoich wyników finansowych przez pośredniak?
Przede wszystkim chodzi o efektywność pomocy. Nie ma sensu przyznawać dotacji, jeśli firma po 12 miesiącach kończy działalność i zwija się z rynku. Dlatego weryfikując wyniki dotychczasowych beneficjentów sprawdza, na co uważać w przyszłości
Ponadto miej na uwadze, że od negatywnej decyzji w sprawie przyznania dotacji nie możesz się odwołać. Wobec tego pozostaje Ci tylko oczekiwanie na kolejny nabór i ponowne złożenie wniosku.
Co w przypadku, kiedy uzyskałeś dotację na rozpoczęcie działalności, ale chcesz zrezygnować? Jeśli jeszcze nie podpisałeś umowy z urzędem pracy, to możesz zrezygnować z dotacji bez żadnej konsekwencji. Weź jednak pod uwagę, że może być to odnotowane w Twojej dokumentacji i uwzględniane przy kolejne próbie ubiegania się o dofinansowanie na działalność.
Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej – podsumowa
Pytanie „Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej?” pojawia się często po przyznaniu dofinansowania na działalność. Ważne jest, aby dobrze poznać kolejne kroki oraz terminy.
Pamiętaj, że najpierw podpisujesz umowę, wnosisz zabezpieczenie, czekasz na przelew z pośredniaka i dopiero rejestrujesz działalność. Następnie wydatkujesz dotację, rozliczasz ją i czekasz na kontrolę.
Pomoc w wypełnieniu wniosku o dotację z PUP
Jeśli chcesz złożyć wniosek o dotację z urzędu pracy, a boisz się, że możesz popełnić błąd. Zgłoś się do mnie już teraz i zamów swój skuteczny wniosek o dofinansowanie z PUP.
Od 10 lat skutecznie pomagam uzyskać dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Moja skuteczność wynosi 97%. Sam się przekonaj i sprawdź mnie.
Zadzwoń: 605 283 041 lub napisz: kontakt@krb.edu.pl.
Michał Jezierski – od ponad 10 lat pomagam przedsiębiorczym osobom w uruchomieniu działalności gospodarczej. Przez ten czas zrealizowałem kilkaset projektów, wśród których znalazły się tak nietypowe biznesy jak salon psich fryzur, hotel dla zwierząt czy pracownia cukiernicza z artystycznymi tortami