Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej?

Uzyskałeś dotację z PUP? Nie wiesz, co robić? W głowie pojawiło się pytanie „dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej?”. Zobacz, jakie czekają Cię kolejne kroki.

Pobierz infografikę omawiającą poniższy artykuł.

Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej?

Poniżej znajdziesz kolejne kroki, które musisz zrealizować, aby cały proces przebiegł sprawnie i abyś dopełnił wszystkich formalności. Szczególnie zwróć uwagę na kolejność oraz pamiętaj o terminach wydatkowania i rozliczenia dotacji, a także samej rejestracji działalności gospodarczej. Jeśli przekroczysz któryś z wskazanych terminów, będziesz musiał oddać dotację wraz z odsetkami.

dostałem dofinansowanie z urzędu pracy - co dalej

Podpisz umowę

Pierwszym krokiem po uzyskaniu dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Jest podpisanie umowy z pośredniakiem. Zazwyczaj urząd pracy wyznacza konkretny termin jej podpisania.

Zanim jednak podpiszesz umowę o dofinansowanie na działalność. Otrzymujesz decyzję o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku. Na ocenę wniosku urząd pracy ma co do zasady 30 dni. Czasami trwa to krócej. Pamiętaj, że w przypadku negatywnej decyzji i odrzucenia wniosku o dotację, nie możesz się odwołać. Dlatego warto optymalnie przygotować wniosek, tak aby miał jak największe szansę na dotację.

Zabezpieczenie dofinansowania

Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? Podpisanie umowy wiąże się z koniecznością wniesienia zabezpieczenia, które określiłeś we wniosku o dotację z PUP.

Może być tak, że na podpisanie umowy musisz udać się z poręczycielami ich małżonkami. Jeśli zdecydowałeś się na poręczenie lub weksel z poręczeniem wekslowym.

W przypadku wyboru aktu notarialnego, musisz udać się do notariusza i taki akt podpisać. Blokada konta lub gwarancja bankowa będą wymagały uzyskania stosownych zaświadczeń z Twojego banku o ustanowieniu konkretnej formy zabezpieczenia.

Zwróć uwagę, że niektóre formy zabezpieczenia, czyli np. akt notarialny czy blokada konta będą wiązały się z dodatkowymi opłatami po Twojej stronie. Te mogą być całkiem spore, więc warto dokładnie przeanalizować wcześniej, na jaki rodzaj zabezpieczenia się zdecydujesz we wniosku.

Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? Załóż działalność

Jeśli podpisałem umowę, a na Twoje konto wpłynęła dotacja z urzędu pracy. To kolejnym krokiem jest formalna rejestracja działalności gospodarczej. Zwróć uwagę, że możesz to zrobić dopiero po wpływie dofinansowania na konto. Jeśli zrobisz to wcześniej, to dotacja przepadnie.

dostałem dofinansowanie z urzędu pracy - co dalej

Pamiętaj o tym, że firmę rejestrujesz pod tymi kodami PKD, które wpisałeś we wniosku. Bardzo często nie możesz wprowadzać w tym zakresie żadnych zmian. Niektóre urzędy pracy dopuszczają zmiany w zakresie dodatkowego PKD, ale wymaga to np. zgody urzędu pracy.

Wydatkowanie dotacji z PUP

Następny krok to wydatkowanie przyznanych środków. Tu ważne są dwie sprawy. Przede wszystkim na wydatkowanie otrzymanych pieniędzy masz określony czas. Jego przekroczenie będzie skutkowało koniecznością zwrotu dotacji z urzędu pracy.

Ponadto wydatki muszą być zgodne z tym, co zapisałeś we wniosku i później pojawiło się w umowie. Oczywiście na każdy wydatek musi być potwierdzony stosownym dokumentem księgowym (np. fakturą). Jeśli wydasz dotację niezgodnie z przeznaczenie, to też będziesz musiał ją zwrócić.

Rozliczenie dofinansowania na działalność

Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? Po wydatkowaniu dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Musisz ją rozliczyć. Na to też masz określony czas i nie możesz go przekroczyć.

Dotację rozliczasz na podstawie otrzymanych dokumentów księgowych (np. faktury, umowy kupna-sprzedaży). Zweryfikuj w regulaminie, jaka forma rozliczenia jest akceptowana przez Twój pośredniak. Oczywiście każdej transakcji dokonujesz z tego konta, na które wpłynęła dotacja.

Dodatkowo do rozliczenia potrzebny będzie specjalny druk, który otrzymasz wraz z podpisaniem umowy. Na druku wpisujesz z reguły kolejne pozycje oznaczające wydatki, kwoty, a także nr dokumentu księgowego potwierdzającego daną transakcję.

Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? Kontrola z pośredniaka

Jeśli uzyskałeś dotację na działalność, to możesz spodziewać się kontroli ze strony urzędu pracy. Z reguły jest ona wcześniej zapowiedziana i trwa zazwyczaj kilka minut.

Jej celem jest sprawdzenie czy rzeczywiście prowadzisz działalność pod wskazanym adresem, czy sprzęt, który zakupiłeś w ramach dotacji jest na miejscu oraz czy jest ewentualnie odpowiednio oznaczony (w przypadku dotacji unijnych). Po zakończeniu kontroli otrzymujesz protokół z jej przebiegu.

Rozwiązanie umowy z urzędem pracy

Po zakończeniu umowy z pośredniakiem, idziesz do ZUS-u i urzędu skarbowego. W tych instytucjach musisz uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami danin publicznych (składki ZUS i podatki) oraz o niezawieszaniu działalności.

dostałem dofinansowanie z urzędu pracy - co dalej

Następnie z tymi dokumentami udajesz się do swojego urzędu pracy. Jeśli dopełniłeś wszystkich postanowień umowy (m.in. niezawieszanie działalności, niepodejmowanie zatrudnienia, wydatkowanie dotacji w terminie i zgodnie z przeznaczeniem), to umowa zostaje rozwiązana.

Zwróć uwagę, że całą dokumentację związaną z otrzymaną dotacją z urzędu pracy musisz przechowywać przez 10 lat.

Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej? O czym jeszcze musisz pamiętać

Miej na względzie, że wiele urzędów pracy zastrzega sobie wgląd w Twoje wyniki finansowe. Może zatem zdarzyć się sytuacja, kiedy zażąda przedstawienia faktur czy np. książki przychodów i rozchodów, aby zweryfikować czy Twoja firma rzeczywiście zarabia.

Dlatego rozsądnie planuj swoją analizę finansową we wniosku o dotację z urzędu pracy. Ważne, żeby była rzetelna, wykonalna i nieprzeszacowana. Z czego wynika taka chęć zweryfikowania Twoich wyników finansowych przez pośredniak?

Przede wszystkim chodzi o efektywność pomocy. Nie ma sensu przyznawać dotacji, jeśli firma po 12 miesiącach kończy działalność i zwija się z rynku. Dlatego weryfikując wyniki dotychczasowych beneficjentów sprawdza, na co uważać w przyszłości

Ponadto miej na uwadze, że od negatywnej decyzji w sprawie przyznania dotacji nie możesz się odwołać. Wobec tego pozostaje Ci tylko oczekiwanie na kolejny nabór i ponowne złożenie wniosku.

Co w przypadku, kiedy uzyskałeś dotację na rozpoczęcie działalności, ale chcesz zrezygnować? Jeśli jeszcze nie podpisałeś umowy z urzędem pracy, to możesz zrezygnować z dotacji bez żadnej konsekwencji. Weź jednak pod uwagę, że może być to odnotowane w Twojej dokumentacji i uwzględniane przy kolejne próbie ubiegania się o dofinansowanie na działalność.

Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej – podsumowa

Pytanie ” Dostałem dofinansowanie z urzędu pracy – co dalej?” pojawia się często po przyznaniu dofinansowania na działalność. Ważne jest, aby dobrze poznać kolejne kroki oraz terminy.

Pamiętaj, że najpierw podpisujesz umowę, wnosisz zabezpieczenie, czekasz na przelew z pośredniaka i dopiero rejestrujesz działalność. Następnie wydatkujesz dotację, rozliczasz ją i czekasz na kontrolę.

Pomoc w wypełnieniu wniosku o dotację z PUP 

Jeśli chcesz złożyć wniosek o dotację z urzędu pracy, a boisz się, że możesz popełnić błąd. Zgłoś się do mnie już teraz i zamów swój skuteczny wniosek o dofinansowanie z PUP.   

Sprawdź opinie moich Klientów   

Zadzwoń: 605 283 041 lub napisz: kontakt@krb.edu.pl

RSS
LinkedIn
Share